הלכות בין המצרים לחייל – חלק ג
[לעולם יש לשאול את הרב הצבאי או קו הרבנות
הראשית לחייל 057-8175767]
סעודה
מפסקת
שאלה:
מה מותר לאכול?
הרב
אבינר: לחם. מים. תבשיל אחד (תענית כו ב).
שאלה:
חייב בביצה קשה?
הרב
אבינר: כך נוהגים, אם אפשר, ויש נוהגים לאוכלה עם אפר, למשל ניר שרוף (רמ"א
תקנב ה).
שאלה:
האם יש לשבת על הרצפה?
הרב
אבינר: כן (שו"ע תקנב ז).
שאלה:
האם אפשר לאכול כמה חברים ביחד?
הרב
אבינר: לא. כל אחד לחוד (שו"ע תקנב ח. מ"ב יט).
שאלה:
מותר לאכול ארוחה טובה לפני סעודה מפסקת?
הרב
אבינר: כן אבל צריך הפסקה רצינות באמצע, כגון המתנת זמן, או הליכה למקום אחר, או
תפילת מנחה (שו"ע ורמ"א תקנב ט).
תשעה
באב
אכילה
שאלה:
ממתי עד מתי הצום?
הרב
אבינר: משקיעת החמה עד צאת הכוכבים (שו"ע תקנג ב).
שאלה:
מי שחייב לאכול או לשתות בט' באב עקב פעילות צבאית או מחלה, האם חייב לעשות זאת
לשיעורים?
הרב
אבינר: לא, יאכל רק מה שהכרחי, אך זו חומרה ראויה. וגם אז יוכל לעלות
לתורה, לומר עננו ולישא כפיו במנחה אם הוא כהן (משיב מלחמה ב קמ).
שאלה:
כמה הוא לשיעורים?
הרב
אבינר: 30 סמ"ק אכילה, כלומר קופסת גפרורים, 40 סמ"ק שתיה כלומר קצת
פחות מרבע כוס פלסטי חד פעמית נפוצה. – כל 4 דקות. ובודאי
אין לאכול מעדנים אלא מזון פשוט (שיעורי תורה לרב נאה ג י-יד. לגבי
השיעורים, הגרי"ש אלישיב נשאל כיצד חלק הגרח"נ על החזו"א, והשיב
ששיעור הגר"ח היה נהוג מקודם והחזו"א הוא החולק. ספר ישיב
משה קל).
שאלה:
מי שחייב לאכול, יכול לעשות זאת ברבים?
הרב
אבינר: לא. בצנעא (ילקוט יוסף תקלא).
שאלה:
אם עליי למלא משימה צבאית המחייבת לאכול, האוכל להתחלף עם חייל לא דתי שממילא לא
צם?
הרב
אבינר: מותר, ואדרבה עדיף כי עתה הוא אוכל בהיתר ולא באיסור (עי' משיב מלחמה ב
קמ).
שאלה:
האם מותר להתאמן בט' באב?
הרב
אבינר: לא. זה היסח דעת מן האבלות. וקל וחומר אם זה יחייב
לאכול או לשתות. אלא אם כן זה אימון הכרחי ודחוף (קשרי מלחמה ב פח-צ).
שאלה:
האם מותר לקבל עירוי במסגרת קורס חובשים?
הרב
אבינר: כן. אין זה נקרא שתיה (שו"ת מהרש"ם א קכד. שו"ת
אחיעזר ג סא).
שאלה:
מי שנקרא לפעילות מבצעית, שהצום יפריע לה, האם מותר לו לאכול מיד לפני היציאה?
הרב
אבינר: כן. ואם יהיה לו זמן אחר כך בלי שזה יפגע בפעילות, לחכות (עי'
משיב מלחמה ב קמ).
שאלה:
ומה הדין אם לא בטוח שיהיה חייב לאכול לתקינות הפעילות?
הרב
אבינר: יקח מזון איתו ויאכל בשעת הצורך, אם זה יהיה אפשרי אז בלי לפגוע בפעילות
(שם).
שאלה:
האם מותר לעבוד בשק"ל?
הרב
אבינר: עדיף לסגור. אם אי אפשר, מותר לעבוד, כי בלפני עוור תולים, ויש
אפשרות שיאכל אחרי הצום (משנה גיטין ה ט. ועי' בה"ט קסט סק"ד
בשם הב"ח).
רחיצה
שאלה:
כיצד נוטלים ידיים אחרי השירותים?
הרב
אבינר: רק אצבעות (שו"ע תריג ב).
שאלה:
מה יעשה אדם שמאוד מלוכלך עקב פעילות צבאית?
הרב
אבינר: אם ממש מלוכלכים, מותר לרחוץ מה שהכרחי, ועם סבון (שו"ע תקנד ז).
שאלה:
מותר למרוח משחה?
הרב
אבינר: לא. אבל אם זה לא לתענוג מותר: כגון נגד יתושים, דאודורנט או
משחה נגד פצעים (שו"ע תקנד טו. ביה"ל סיכה. עי'
הליכות שלמה ח"ג סוף עמ' תכב).
טיול
ובידור
שאלה:
מותר לטייל ולהתבדר?
הרב
אבינר: לא. אין לעסוק בדברים לא רציניים (שו"ע תקנד כא).
עבודה
שאלה:
מותר לעבוד?
הרב
אבינר: עד חצות לא. אחרי חצות אם הכרחי (שו"ע ורמ"א תקנד
כב-כג).
לימוד
תורה
שאלה:
מה מותר ללמוד בתורה?
הרב
אבינר: דברים עצובים על החורבן, פרקי איכה וירמיהו, הלכות בין המצרים, ספרי מוסר,
אגדות החורבן (שו"ע תקנד א-ב).
שינה
שאלה:
מותר לישון על מטה?
הרב
אבינר: יש מחמירים להניח המזרון על הרצפה או לישון בלי כרית (שו"ע ורמ"א
תקנה ב).
נסיעה
שאלה:
אם חייל נוסע ברכב, אפשר לשבת בכיסא?
הרב
אבינר: כן (וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב שמי שנוסע באוטובוס בט' באב מותר לו
לשבת על מושב ואין הוא צריך לעמוד. תורת היולדת מח הערה יז).
נעליים
שאלה:
מותר לחייל לנעול נעלי עור?
הרב
אבינר: כן בפעילות מבצעית. ואחרי הפעילות יוריד (שו"ע תקנד
יז. תריד ג-ד).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה